Thursday, May 12, 2016

Perjelajahan Sulung ke Northern Vietnam Part 4 - Hanoi - Bermalam di cruise at Halong Bay

Percutian yang paling indah apabila kita bisa menikmati keindahan ciptaan Tuhan, meluangkan masa bersama dengan yang tersayang especially dengan ahli keluarga, mempelajari undang-undang, adat budaya sesebuah negara, selalu bersyukur kepada Yang Esa kerana kita diberi peluang menjadi musafir, tetamu pada sesebuah negara dengan selamat. Segala keburukkan, bahaya dan rintangan yang kita hadapi dapat dielak atas IzinNya.

Rasa syukur sekali kerana dapat berpeluang bercuti bersama Mama tersayang.
Hari Ke Empat Hari yang paling terindah throughout our Northern Vietnam Trip. Ini kerana Halong Bay adalah satu-satu tempat tarikan yang paling indah pernah kita jelajahi. Permandangan seperti di SaPa pernah kita lihat di Bandung, Puncak, Cameron Highlands and Genting Highlands. Tetapi inilah kali pertama kita berpeluang untuk melihat keindahan batu kapur aka Limestones yang bertaburan di tengah lautan. Dan inilah pertama kali me and Mama akan bermalam di junk boat persis cruise. Kita sebenarnya agak untung sekali ini kerana cuaca di Hanoi semakin sejuk jadi ada peluang untuk merasakan bayu laut yang kencang.

Throughout our Vietnam Utara journey by using The Light Tour Package, kita tidak keluarkan $$$ melainkan duit untuk shopping. I think it is quite worth it as every accommodation, transportation (excluding flight) expenses judah termasuk dalam package. Sejujurnya, saya suka dengan itinerary yang telah diaturkan oleh Alex. Sebab kita dapat bermalam dan tidur di kereta api, coach dan boat. All the three transportation modes: Rail, Land and Sea.

Bangun Subuh, Sarapan Pagi. Makan cereals, buah-buahan, roti mentega dan Yoghurt. Yoghurt kat Vietnam yang bernama Vinamilk memang terkenal sebab rasanya yang sedap dan berlemak.

Lepas sarapan, kita balik ke hotel untuk berehat. Kita tak terfikir yang ada mini bus akan pick up kita dari hotel. Masa kita tengah relax kat hotel, telefon hotel berdering, Rupanya mini bus dari tadi tunggu nak pick up kita from hotel to Halong Bay. Reception hotel ni pun satu bukannya nak bilang pukul berapa mini bus ni nak datang.

Kita kelam kabut berkemas. Semua luggage kita bawak turun sebab kita akan check out from Hotel Anise dan akan bermalam di Halong Bay. Kita tak bawak kesemua luggage semasa ke Halong bay disebabkan kami tahu agak sukar untuk bawak barang-barang berat semasa menginap di cruise. Luggage yang lain, kita simpan di bilik bagasi di Hotel Anise sebab kita akan bermalam di Hotel Anise pada malam akhir nanti. Memang risiko tinggi meninggalkan barang-barang di hotel namun kita hanya tawakal and yakin kerana hotel Anise dilengkapi dengan cctv dan security yang baik.

Mini bus ini mengambil penumpang dari Hotel Anise dulu. Ada 4 orang Pakcik Cina yang berasal dari Malaysia juga menetap di Hotel Anise. Mereka juga lambat. Me and Mama orang yang paling pertama ada di dalam van itu. Selang lima minit kemudian baru nampak kelibat pakcik-pakcik tu. Our Tour Guide dah membebel marah sebab kita lambat. Kata dia, ramai orang dia nak kena jemput. banyak hotel dia nak kena pergi. Haha kita pekakkan telinga. So, mereka jemput Mat Salleh-Mat Salleh di hostel, keluarga Malaysia dari Sarawak di Hanoi Boutique Hotel. So kirakan kita round the whole Old Quarters disebabkan hotel dan hostel semua terletak di daerah situ.

Halong adalah Bahasa Vietnam yang bermaksud Naga. Halong Bay adalah teluk Naga. Mengikut kepercayaan mitos penduduk tempatan, Naga yang ada di teluk ni muntah menyebabkan beberapa pulau kecil terbentuk. Mengikut sejarahwan, pulau-pulau batu kapur yang terbentuk ini dibentuk berjuta-juta tahun yang lalu. Pulau-pulau batu kapur ini cantik-cantik belaka. Indah sungguh ciptaaan Maha Pencipta.

Menurut uncle dari Malaysia ni, dia kata dahulu masa dia ke Halong Bay, laut Halong Bay busuk dan tak terpelihara sebab banyak sampah. Tapi sebab dah tukar kerajaan, kerajaan yang ini membuat incentive untuk membersihkan segala sampah sarap yang berada di lautan.

Dan memang benar, lautan Halong Bay terpelihara. Tiada bau hanyir or any unpleasant smell. Jarang lihat sampah terapung.

Perjalanan dari Hanoi ke Halong Bay memakan masa 4 jam. Kita akan stop di tempat rehat selama tiga puluh minit.

Sebelum ke Halong Bay, tour guide akan kumpulkan passports kita semua. Ini kerana they have to do some sort of custom declaration permit to enable us to stay on deck at Halong Bay for 1 night. Upon completion of the permit, he returned the passports to us.

So kita sampai kat jetty Halong Bay. Kita naik motor boat yang akan membawak kita ke cruise.
Kita harus naik motor boat selama sepuluh minit untuk ke junk boat cruise yang bakal kita nginap selama satu malam. Have to wear life vest for safety procedure. Not enough life vest must wait to board another boat. Bawak nose inhaler untuk elakkan mabuk laut.

Kalau nak tahu rupa cruise kita, lihat belakang saya tu. That cruise is exactly like ours. Kita nginap kat V'spirit Classic cruise untuk satu malam.

Tour guide suruh duduk kat restaurant sebab chef dah sediakan seafoods untuk makan tengah hari. Sesiapa yang allergic seafoods memang rugi sebab hidangan di cruise selalunya seafoods. Selepas makan, kami diberikan kunci bilik.

Dapat kunci, masuk bilik. Bye bye.

Bilik sangat selesa dan katil kus semangat. Tilam sangat empuk. Ada dua katil. Satu Queen size dan lagi satu super single. Lantai diperbuat daripada kayu jati. Bilik mandi bersih tapi kecil. Bilik tidak ada TV tapi dilengkapi dengan airconditioner. Dingin sekali. Cruise tidak ada Wifi tapi make sense jugak sebab kita kat tengah laut susah nak dapat signal and moreover we are holidaying. So Wifi is unnecessary.

Rest like a Princess. Best sangat. Excited sebab pertama kali tidur kat kapal. Siapa yang mabuk laut, habislah. Sedangkan baring pun kita boleh rasa badai laut yang bergelora dan bergelombang.

Mama tak nak duduk bilik sebab dia nak sangat explore cruise ni. So kita naik deck yang teratas dan terkejut sebab kita boleh lihat banyaknya batu-batu kapur!

You can actually relax, chillax and lepak on the rooftop deck while staring at the incredible view of the limestones.

It is very windy and foggy eventhough it is afternoon. Love the weather.

Lepak while staring at the limestones. Menikmati keindahan ciptaan Maha Pencipta

Cruise kita dikategorikan 3 stars tapi pada saya I would rate four stars sebab makanan and food presentation's superb. Lunch and dinner kita dihidangkan pelbagai seafoods yang fresh. Sedap. Rooftop deck dia pun best. Bilik pun selesa. Bilik air pun not bad.

Nampak cruise kuning tu? Cruise tu is 5 stars sebab ia mempunyai deck yang tinggi and also the restaurant is so spacious dah macam dining kat hotel.

Fakta menarik: Halong Bay pernah mengharumkan nama Vietnam kerana ia tercalon sebagai tujuh keajaiban dunia aka seven wonders by the Unesco satu dekad yang lalu.

Kebetulan Mama pakai baju hijau. Dah macam wildlife ranger. Cute.. Cute.

Selepas makan tengah hari dan istirehat selama sejam kita naik motor boat untuk explore limestone cave.

Selamat mendarat

Mama, she's happy. She didn't know that we have to climb hundreds steps in order to reach up and explore the cave.

Our first activity was to explore the largest lime stone cave that can be accessed
 by the public which is known as Hang Sung Sot and aka Cave of Surprises. Why it is known as Surprise? It was named by a French man who was too "surprised" to see the large cave. This place is ideal for adventurous people who like to explore dark, wet cave and learn few things about the shapes of stalagmites and stalactites that can be found at the limestone caves.

Moreover we felt like we were in Jurassic's Park era when we were exploring the cave. There's a family from Sarawak, the Mom told me that at Sarawak the cave there are "world class" I am not a fan of exploring caves so I don't really understand the definition of the world class caves.
Tour guide pointing to certain shapes in the cave and he told me and Mama (since we are Singaporeans) to look at the shapes of the limestones that resembled like a Merlion. Honestly, it doesn't looks like a Merlion. Well, all I can say is that different people can imagine different things. It's our power of imagination. We make up in our minds what shapes they resemble.
There's this lady from Australia, she asked if there’s a cave in Singapore and I told her there's no caves in Singapore and she said I should go to Australia as there's many caves at Australia. Haha I should have replied "it's okay, there's cove in Singapore."

Mama looks like a mineralogist. She loves to see the formations that hang the ceiling of the cave.

For people who has/ had high blood pressure, poor eyesights, weak limbs e.g. legs, hands are being advised not to climb up the stairs to explore the cave. Well, unless if you're my Mother.

She's keen to explore eventhough she has a pair of not so strong legs. It was tiring. Climbing the steep, sharp edge stairs. I think we had climbed almost 150 steps up to explore the Cave of Surprises.

Wet cave hence it is slippery. Wanna explore the cave? Please wear comfortable shoes to avoid trip and fall.

Finally we can enjoy great view of the bay from the top!
Selepas mekimati panorama yang indah setelah memanjat tangga yang tinggi, kami pun turun.

Happy sangat lepas dah turun dari cave yang tinggi tu. Penat naik tangga!!

Just look at the people climbing the stairs up there!
Mama is a talented photographer. Gambar ni dah macam portrait walaupun handphone camera settings terlalu contrast and bright. Gambar ni diambil selepas kita jelajahi Surprise Cave.

Mahu menuju ke motor boat untuk membawak kita balik ke cruise.

Lepas aktiviti mendaki surprise cave, kita pun balik ke cruise kami untuk berehat. Disebabkan sekarang musim dingin, jadi malam cepat tiba. Rasanya dalam pukul 5 petang dah macam Maghrib. Disebabkan itu tiada aktiviti berenang di laut dan explore to other caves.

Kita makan malam di restaurant deck. Bestnya, bilik kami sebelah dengan restaurant. Tak payah nak naik tangga atau turun tangga untuk ke restaurant. Chef sediakan seafoods dan sayuran buat kami. Yang lain semua makan makanan berdaging merah.

Harga makan untuk semua breakfast, lunch and dinner semua gratis sebab dah termasuk dengan pakej. Kalau minuman, kita harus bayar melainkan kalau kita minum air suam.

Actually, kebanyakkan Halong Bay cruise menyediakan arak dan daging khinzir untuk tetamu cruise. Jadi kita dah siang-siang cakap don't serve us meat.

Kita tawakal dan makan seafoods, veggie, fruits and minum air ginger tea.

Ada juga orang menjual jualan mereka kepada pelancong-pelancong cruise walaupun hari sudah senja. Rata-rata penjualnya wanita. Kuat mereka mendayung sampan di tengah lautan untuk mendapatkan rezeki.
Selepas makan malam, ramai balik ke bilik. Selesai solat, Mama paksa naik atas rooftop deck sebab nak tengok permandangan laut, batu kapur dan menikmati angin sejuk sambil makan gajus yang di beli di jetty Halong.

Me and Mama meluangkan masa di atas deck disebabkan Mama suka sangat dengan angin malam yang terlalu dingin

My favourite potato chips, The Kettle.
Terlalu dingin hinggakan tak ada sesiapa di atas deck melainkan kita berdua aje.

Me and Mama je yang conquered the rooftop deck.

It's very cooling. Badan mengigil, terasa lagi sejuk dibandingkan Genting Highlands atau SaPa disebabkan pada malam itu angin kencang. We wanted to star gazing but there's no stars. Tak salah saya, gambar ni diambil dalam pukul 6 petang tapi gelapnya dah macam pukul 10 malam.

Menurut Tour guide kami, ini adalah pertama kali pada tahun 2015 cuaca di Halong Bay dingin sekali. Syukur sangat sebab the Singaporean couple that we met at SaPa kata yang mereka ke Halong Bay (which was two days ago) dan cuaca terlampau panas sehinggakan mereka terpaksa pakai tshirt and shorts.

Kalau mahu bercuti ke Halong Bay saya recommend untuk melawatnya lewat November atau December ini kerana cuaca agak panas pada bulan-bulan yang lain.