Saturday, April 16, 2016

Perjalanan Sulung ke Northern Vietnam. Part 1: Hanoi, Vietnam

Perjelajahan sulung ke Vietnam Utara, Hanoi.

Buat pertama kali pergi melancong luar Negara bersama Mama sahaja.

Mama nak sangat ke Sa Pa yang terletak di Vietnam Utara sejak nonton racangan Suria yang dihoskan oleh Suhaila Salam and Suzhairie Sumari. Sejak hari itu me berazam kumpul duit and sponsor this trip khas untuk Mama. Dan Mama loves limestones so she wanted to bermalam kat dalam cruise sambil menikmati permandangan limestones di Halong Bay. Alhamdulillah masa sebelum ke Hanoi, dapat izin dari Arwah Papa untuk ke Vietnam.

So, I booked a private package with The Light Travel yang terletak di Vietnam. The Light Travel mempunyai Facebook page mereka sendiri dan mereka bisa altered the itinerary based on our interests. I told them I am a Muslim traveller and please make sure the foods catered are seafoods, vegetables, fruits and no meat and alcohol. They told me they had served many Muslims and  even showed pictures of their Muslim customers. Hence, I don't feel scared and dubious.

Sangat efficient and tak usah ragu akan kredibilitinya since kita punya itinerary sudah mereka aturkan dan kita hanya perlu membayar mereka setelah sampai ke Hanoi.

Below Table is our budget dalam mata wang Singapore Dollars yang kita keluarkan:

Since this is my first time pakai private package, me and my Mom ada sikit confuse. Kita tak tahu siapa yang akan ambil kita dari airport.

By the way, Rakyat Singapura tidak memerlukan Visa untuk ke Vietnam.
Tempat urut Kaki di Changi Airport. Perkhidmatan percuma. Sebelum memulakan perjalanan yang agak jauh, relax and chillax first. Just so you know, airport di Singapura menduduki tempat pertama dalam senarai airport terbaik di dunia. Bangga sekali :).


Tiba di lapangan terbang atau Bandara Hanoi.


So, bila dah keluar dari imigresen dan menuju ke luar airport, kita ternampak ramai lelaki sedang memegang penanda nama. Rasa syukur teramat sangat apabila ternampak my name on the A4 paper yang dipegang oleh “Driver” kami. Driver angkatkan bag and drive kita ke Bandar Hanoi.

Mama kata dia rasa macam VIP sebab ada driver ambil kita dari airport dengan menaiki kereta yang mewah. Sepanjang perjalanan ke places of attraction, kita menaiki Mobil (Bahasa Indonesia untuk kereta) aje. Tak macam tourists lain they had to board chartered excursion bus with full of other tourists. Best sekali sebab ada privacy and kita boleh ke mana sahaja tanpa bantahan.

Sebenarnya kalau pertama kali ke Hanoi, saya sarankan untuk ambil pakej PrivateTour ini kerana Pakej lengkap dengan transportation, accomodation and ticketing jadi kita tak payah keluarkan satu sen pun. But it excludes Tipping and Shopping, of course la. haha.

So dalam perjalanan ke Hanoi, Mama tetiba nampak terkejut and geli geleman. Mana tak nya, adalah seorang yang naik motor ni belakang dia ada kandang sederhana besarnya yang berisi 5-6 ekor khinzir warna pink pulak tu. Tengok reaksi Mama macam gitu buat aku gelak sebab her first time jejak kaki di Negara Vietnam abis tu tak sampai sejam dah terjumpa haiwan tu.

So, driver kita hantar kita to one of the local restaurant that caters local dishes. Then dari situ, kita jumpa dengan tour guide kita. Dia perkenalkan diri dia and just so you know my tour guide ni pandai bertutur basic Bahasa Melayu so pandai juga dia hiburkan kita dengan kelancarannnya berbahasa. Ken, is a very multi-talented tau. Dia boleh tutur French, Mandarin and basic Malay Languages. Dia baik and sangat attentive. Lembut and sopan orangnya. Bagus jugak lah, sebab sebelum ni pernah baca blog entries, ada yang kata orang-orang di Hanoi ni very kasar.

So kita nikmatilah makanan-makanan di restaurant yang boleh dikategorikan 4 stars. Ambience bagus, makanan semuanya lazat.

Gelojoh ke pe. First time makan Pho Noodles. Maaf.

Alex, pekerja The Light Travel pun datang. Dia kata kalau nak bayar trip ni bila-bila pun boleh tak payah on the spot. Tapi since my Mom ni tak suka nak tangguh pembayaran so on the spot jugak Mama bayar Alex tour package yang kita dah book. Alex ni perempuan bukannya lelaki. Dia tak habis-habis puji me; “You’re so pretty” Me, kalau orang puji selalu tersenyum lebar. Siapa tak gembirakan dengan pujian?

Selepas mekimati Pho Prawn Soup, spring rolls, mangoes, etc kita pun lawati tempat-tempat yang menarik dan bersejarah di Hanoi.

Mula-mula kita ke Ho Ci Minh’s Mausoleum.

Ho Chi Minh is like a founder of Vietnam. Rakyat Vietnam menghormatinya kerana pada mereka dia adalah seorang pemimpin yang berjiwa rakyat dan telus. Disebabkan rakyat Vietnam amat menyanyanginya, mereka tidak sampai hati untuk menanam atau membakar mayatnya. Mereka memilih untuk mengawet jasadnya. Proses mengawet berlaku setiap hari dan mausoleum tutup 11:30 pagi jadi kita tak berpeluang untuk melihat. Tapi ada hikmahnya. Kita ke sini bukan mahu melihat mayat pun.

Kita berpeluang ke rumah Ho Chi Minh dan melihat koleksi keretanya. Walaupun diberikan kemudahan untuk berkereta, Ho Chi Minh lebih gemar menaiki basikal.

Gedung kuning itu adalah Bekas Tempat Kerja Ho Chi Minh. Rumah Ho Chi Minh simple. Tak berpeluang mengambil gambar rumahnya.

One Pillar Pagoda. Pagoda ini ada bercirikan fahaman Confucius.

Mengunjungi duty free shop. Barang-barang agak mahal and I don't like it that the owner of the shop exploiting people who are suffering from Orange Effects to actually work for her doing knitting. I can sense the workers looked unhappy and unfit.

Mama bersama adik kecil. Adik kecil ini yang knit this picture. Cantikkan? Mama nak beli tapi harga terlampau mahal. Ambil gambar dengan picture ni pun jadilah.
Selepas itu, kita ke Temple of Literature, tempat yang popular untuk para pelajar di Hanoi. Temple bercirikan fahaman Confucius ini dikunjungi ramai pelajar semasa hari konvoikesyen.


Ada juga Raja Sehari buat photoshoot di Temple of Literature.
Ada juga rakyat Vietnam nak ambil gambar dengan kita sebab kita pakai tudung and selalu bila di sini ramai puji penampilan kita. Semoga mereka terbuka hati untuk mengenal Islam.


Mama beli sikat tanduk Rhinoceros. Sempat bergambar dengan Pemilik kedai.

Cuaca dingin di Hanoi membuat perjalanan agak selesa. Sekarang, pertengahan November Musim Luruh. Tidak lama lagi Musim sejuk di Hanoi.


Water Puppet Show, kisahnya not bad but ada sikit membosankan disebabkan tak faham langsung apa yang diperbualkan. Tak dapat ambil gambar since  camera cannot focus di dewan yang gelap.

Walaupun Musim Luruh tapi bunga raya atau hibiscus tetap Mekar dan segar, mungkin disebabkan cuaca Hanoi yang tidak begitu panas.



Ken suruh driver hantar kita ke Masjid since Mama nak solat. Berkunjung ke Masjid di Hanoi. Mama sempat solat Fardhu Maghrib dan Jama’ Asar di masjid Al Noor Mosque, Hanoi. Cuma Mama seorang je yang Jemaah perempuan.
Kucing di luar perkarangan masjid. Sesungguhnya amat sukar untuk melihat kelibat Kucing di Hanoi dan Ho Chi Minh. Saya baca artikel orang-orang Vietnam ada yang makan kucing. Sedih saya..
Selepas solat, kita dihantar ke hotel Anise untuk mandi dan rehatkan diri selama sejam. Mama sempat solat Isyak di dalam hotel. Alhamdulillah.

Satu jam di dalam bilik hotel. Bilik disewa sejam khas untuk me and my Mom membersihkan diri.
Happy Mama nampak bathtub.

Driver kita hantar ke restoran Muslim di Hanoi, The Little India. Restoran ini dimiliki oleh orang India yang berasal dari Kalkutta. Dia menikahi gadis Vietnam. Restoran ini 100% Halal disebabkan mereka sendiri yang menyembelih daging, menyiapkan makanan dan tiada air alcohol dijual.
Pemilik restoran Halal di Hanoi Old Quarters 
Pengunjung restoran ini bukan calang-calang orang. Mereka adalah duta-duta dari Timur Tengah, Negara Muslim yang lain. Makanannya enak dan portions kus semengat… banyak sangat.. Kita order banyak makanan since private tour inclusive dengan dinner sekali. Tapi order ikut budget ye sebab kesian nanti Ken muka pucat bila dapat bill makanan…


Me, makan roti nan sama tandoori chicken and Mama makan Nasi Briyani. Berbaloi kenyang!!

Ambience sama macam cafe at Arab Street. Cosy and selesa.

Selepas makan, driver and tour guide hantar me and my Mom ke Stesen Kereta Api Hanoi. Kami akan bermalam di dalam kereta api dari Hanoi ke Sapa. Perjalanan mengambil masa kira-kira lapan jam.

Kita menaiki keretapi Orient Express Sleeper cabin. Ongkos Keretapi ini semua sudah termasuk pakej PrivateTour kami so kita tak payah kalut pasal fulus. Baik Ken ni. Sanggup angkat luggage kita yang berat sampai ke dalam bilik kereta api yang bakal kita menginap.

Ken kata, ramai orang French suka ke SaPa. 90% mereka yang menunggu kereta api ke Sapa adalah warga Asing yang rata-ratanya Mat Salleh. Cabin Kereta Api Orient Express bersih.

Dalam cabin kereta api kami.

Me tidur atas. Tinggi tau.
Mama tidur katil bawah. Tengok cermin tingkap. Ada Rail Kereta Api.
Tempat tidur kita selesa. Since it is double deck bed, Mama tidur bawah, me tidur atas. Kat atas ada plug dua kaki boleh charge handphone. Katil dilengkapi dengan selimut tebal, katil empuk, dua bantal empuk. Tidur dengan nyenyak sekali dan rasa selesa sepanjang perjalanan because our all women cabin. Kita share cabin dengan Mat Salleh travel solo and tour guide Vietnam.
Air dan biskut yang disediakan di dalam cabin kereta api adalah gratis, percuma.

Room temperature not bad. Tak dingin sangat dan tak panas hingga berpeluh. Just right. Mom bangun Subuh dan solat duduk di dalam train since cabin kecil untuk dibentangkan sejadah. Me bangun pagi satu jam sebelum sampai ke kereta api Lao Cai untuk gosok gigi dan cuci muka.

Walaupun train bergerak tetapi ia bergerak dengan perlahan so kirakan not bad. Tandas di dalam train not bad juga. Bersih dan tak berbau.

Sambungan Part 2 ke Northern Vietnam. Saya akan menceritakan pengalaman ke Lao Cai, Sapa and Tavan.

No comments:

Post a Comment